Ale Stenar

Jag har alltid varit fascinerad av Ale Stenar i Skåne och Stonehenge i södra England.
Stonehenge får än så länge förbli ett drömresmål som man längtar efter och som man får planera lite mer när man ska besöka. Då vill jag köra runt och se mig omkring i England, Wales o Skottland.
Men som tur är så ligger Ale Stenar inte så långt ifrån Laholm, och dit begav jag mig i söndags.:-)
Solen sken och jag stannade till vid Skäralid och körde den branta hala vägen upp till Kopparhatten. En utsiktsplats på Söderåsen där man ser en vacker bäckravin.

Skäralids bäckravin vid Kopparhatten

Sedan fortsatte jag söderut, i höjd med Sjöbo började ett tjockt molntäcke att breda ut sig och när jag kom fram till Kåseberga, öster om Ystad så var det mulet överallt förutom i horisonten i havet där solen strålade så vackert! 🙂

Det var inte många som befann sig vid Ale Stenar. Inte så konstigt för det var 4 minusgrader och det blåste en del, så man kan nog tro att det var nästan som 15 minusgrader. Men vackert är där och nu har jag sett stenarna i vinterskrud.

Ale Stenar i vinterskrud

Platsen är magisk, kan man sedan fantisera som jag gör så kunde jag se hur ”hövdingarna” i de olika byarna runt om sitter och har rådslag med ryggarna mot varsin sten och att den högste hövdingen sitter vid den största och leder mötet! 🙂

Ale stenar hövdingastenen?

Det är en stor skeppsättning med 59 stenar som ligger så vackert uppe på en platå mot havet. Verkligen en plats att besöka och sedan vandra vid Hammars Backar. 🙂

Solsken Ale Stenar

Ale stenar i molntäcke

Inbäddad i snö

Snörök i Kåseberga

Hammars Backar vid Ale Stenar

Ale Stenar i snöhavet

Ale Stenar

~ av chralex på 2013/01/22.

4 svar to “Ale Stenar”

  1. Det är väl typiskt att det ska bli mulet när man gör något sådant! Måste ta oss i kragen och köra dit…

    • Ja det var så typiskt, men det var fint ändå! 🙂 Ni måste absolut åka dit när ni är i närheten, det är så vackert där! 🙂

  2. Det såg verkligen ”mäktigt” och historiskt ut. Jättefina bilder (som vanligt:-))

Kommentera

 
