Öland och vackra pingst!

Jag kände att jag behövde lugn och ro, en stunds avkoppling utan en massa måsten. Till Öland ville jag till våren och nu gavs det tillfälle. Har längtat till Öland länge och tycker så mycket om denna ö på våren. Denna sagolika blomsterprakt finns inte i mina hemtrakter som på Öland. Fullt med blommor och vårglada fåglar som sjunger så otroligt vackert hela tiden, det är nästan som att komma till paradiset! Förresten…… finns paradiset?

Om det finns så är det på Öland mitten av maj! 😀

Jag packade ut mina saker i bilen och gav mig av på torsdagsmorgonen mot Öland. På ditvägen stannade jag till lite här och var och letade upp geocacher. När jag bodde i Kalmar så var det många platser som jag ville stanna på när man åkte hem till sina släktingar. Nu skulle jag ta mig tid att stanna. Första önkestoppet blev i Delary för att titta på det vackra loket som står utmed vägen genom samhället! Andra stoppet blev i Ålshult. Tredje blev vid bron över Mörrumsån i närheten av Blidingsholm.

Sedan blev det bråttom. Jag skulle ju vara i Kalmar i tid för att hämta upp min före detta svägerska som kommer med tåget från Stockholm. Min tanke var att jag skulle hinna med att gå en runda i min gamla ” hemstad” (i tre år! ) och se mig omkring, men jag hade pausat alldeles för länge. Jag hann precis komma fram till järnvägsstationen när hennes tåg kom in!

Vi åkte över till Öland och provianterade i Färjestaden, sedan bar det iväg till vårt Pensionat Rosenborg som låg i närheten av Algutsrum. Gulligt pensionat med 6-8 rum.  Vi installerade oss och tog en liten tur ut till havet och strosade en stund. Det blåste ganska kallt och vi var nöjda med denna dagen. Vi åt lite mat och drack lite vin och hade det mysigt!

Dagen efter bar det i väg ner mot Ottenby och Långe Jan. Vi stannade givetvis på alla platser som vi ville kolla på och bara tog det lugnt och stilla.

Först stannade vi vid en vacker bro och sedan vid ett fiskeläger. Efter det kom vi till Ottenby och tittade lite på  en konstnär som gjorde vackra smycken och kannor! Sedan blev vi så väldigt fikasugna att vi blev nödgade att gå en promenad in i skogen och slå upp en kaffeslurk!  På vägen hemåt stannade vi först till vid Karl X:s mur och promenerade en bit utmed den, sedan åt vi lunch ! (kl 17) på Grönhögens golfbana, därefter stannade vi till vid Nunnedalen och strosade rundor! Sedan bar det av hem till pensionatet för en kvällsmacka med några glas vin till det. Den natten sov vi som stockar!

Dessa tre bilder passar in på Fototrissen  som handlar om Lugn och Ro!

Fler bidrag ser du här: http://fototriss.blogspot.se/2012/06/fototriss-del-181-lugn-och-ro.html

~ av chralex på 2012/06/10.

14 svar to “Öland och vackra pingst!”

  1. Jag kan riktigt känna lugnet. Vackra och härliga bilder. Sista bilden är riktigt läcker. Det är sådan bilder som får en att fundera på hur mycket rätt rekvisita kan göra på rätt ställe. Snyggt

    • Tack så mycket! Det var så skönt på Öland, trots att det blåste jättemycket! Tänk att någon ställt ut en stol bara sådär! Vems är den och varför?

  2. Fin triss 🙂 Sista bilden är ju klockren!
    http://provtyckningar.blogspot.se/

  3. Öland är magiskt..stolen på sista bilden är genial..underbar..

    • Tack, ja, Öland är magisk, ska nog försöka åka dit till vintern och se om magin fortfarande finns där då? Har du varit där då eller du kanske bor där?

  4. Vilka fina bilder. Jag tycker också att sista bilden är cool. Vad gör den stolen där? 🙂

  5. Mycket snyggt fotat som ger känsla av lugn och ro.

  6. Magiskt vackra bilder! Tvåan blir min favorit!
    Snygg rofylld triss…

  7. Fina bilder på temat. Den nedersta känns väldigt mycket lugn och ro.

Kommentera

 
