Vi vandrar vidare………

Efter att ha vandrat en sån ansträngade tur på måndagen beslöt vi oss för att ta det ganska lugnt på tisdagen.

Det blir en tågresa till Narvik, men innan tåget gick vid 12 tiden så gick vi en runda utmed Silverfallet och tittade där det rusar ner och ut i Torne Träsk. Dessutom letade vi efter geocacher (skattgömmor) och hittade de två som skulle finnas här.

Tåget kom och tog oss med mot Norge. Vi åkte utmed bergskamrarna och i slingrande form. Vi passerade Riksgränsen och åkte in och ut ur små plåttunnlar. Denna järnväg byggdes i slutet av 1800 talet. Fantastiskt att det kan hålla uppe en räls som bara sitter fast i berget ca 5 meter brett. Sedan är det bråddjupt rakt ner i raviner. En fantastisk hisnande resa, värre än Lisebergs berg o dalbanor.

Vyerna är fantastiska, vi anlände till Narvik strax efter ett och nu hade vi knappt två timmar på oss att kolla rundor. Vi gick lite här och var och hann inte med att se så mycket. Kl 3 gick tåget tillbaka till Björkliden.

Nu var denna dagen slut och vi tog det bara lugnt och njöt resten av dagen.

Onsdagen var mulen och dimmig. Vi hade beslutat oss för att vandra upp på berget Njuola. Vandringen gick utmed  Kåppasjåkken och Kåppasvaggidalen.

När vi kom fram till bron som gick över bäcken avbröt Tedd vandringen och gick tillbaka till stugan. Paul och jag fortsatte uppåt. Dimman låg ganska tät och det var slirigt på stigen. Vi vandrade längsmed bäcken och den har så vackra små fall hela vägen.

När vi kommit längre in i dalen hörde vi något som plingade. Det var renar. De var inte särskilt rädda och de gick rakt emot oss. Paul blev lite skrajsen och gick lite bakom mig!!! 🙂 Precis som om jag kunde rädda honom! 😀  Men de gick vidare förbi och och brydde sig inte särskilt.

Vi beslöt oss för att sluta att gå på stigen och gick rakt,  och då menar jag rakt, upp på berget. Det var så jobbigt att vi fick gå i zickzack rörelser och pausa var 30 meter. Puh vad det var jobbigt! När vi kommit en bit upp så slutade det växa lavar och gräs och det blev bara sten.

Rätt var det var så sprang det iväg 5 fjällripor. Jag försökte smyga mig efter dem men de var riktigt blyga. Då fick jag syn på hönan som stod en bit vid sidan om och kollade in mig!  Hon var inte lika blyg och jag fick ta en hel del bilder på henne!  Hon är väldigt vacker!

Det tog nästan en halvtimme till innan vi kom upp på toppen. Utsikten är enorm och vi kunde se långt på alla håll. Här hittade vi 2 geocacher till! 🙂 Jag ringde till Tedd och undrade om han kunde se oss ifrån stugan, men inte för det var för dimmigt!

Nu ska vi bara ta oss ner och det blev jobbigt det också. Vi såg en renflock till som stod vid en kant och betade. Efter en bra stund ringde Tedd och sa att nu kunde han se oss med kameran. Pyttesmå är vi!

Helt utmattade kom vi tillbaka till stugan efter 8 timmar, det blev bastu och god öl innan vi åt Renrostbiff på hotellet och drack väldigt fint rött vin.

~ av chralex på 2011/11/15.

5 svar to “Vi vandrar vidare………”

  1. Vilken resa det var. Bilderna är så fina, det är lätt att drömma sig tillbaka med hjälp av dom. Jag rädd? puhh Jag gick ju bakom dig för att jag skulle vara beredd på att hoppa fram och överaska dom med ett nacksving om det skulle behövas.

  2. Med tanke på kommentaren innan här, så är det märkligt hur olika syn man har på saker och ting 😉

Kommentera

 
