Fortsättningen………………………………

Idag var det annat väder, dimmigt o disigt!

Vi hade bestämt oss för att gå en lång tur, 9 km upp i fjället till Låkkatjåkka fjällstation.  Denna station ligger 1230 meter så vi ska upp en bit på fjället.  Leden är märkt med små stenrösen med röd topp och är upplavade med jämna mellanrum.  All kamerautrustning, extra tröja, regnkläder, liggunderlag (i fall man behöver vila lite) och matsäck hade vi packat med oss. Det blev ganska tungt.

Efter att ha vandrat i tre timmar så hade vi bara kommit 4 kilometer! Det var tungt och jobbigt att gå uppför, ibland lutade det nästan 45 grader och luften började att ta slut. Vi är inte några vana vandrare, därför hade vi för mycket packning och det tog musten ur en ibland.

Dimman kom och gick, rätt som det var blev det klart väder och blå himmel med solsken, för att efter 20 minuter bli alldeles dimmigt och svår sikt. Vädret skiftade väldigt fort och ofta. Inte en människa såg vi på hela sträckan till fjällstationen. Den första fjällämmeln såg  vi bara en liten bit från stationen och strax innan vi kom fram fick vi gå över en glaciär som hade en djup spricka som vi fick hoppa över.

Väl framme vid Låkkatjåkkastugan efter 5,5 timmar kunde vi köpa en jättegod våffla med hjortronsylt, kaffe och sedan avslutade vi med att smaka på Mackmyra Whisky. Preludium nr 5 och 6 plus Jaktlycka. Det var gott!

Vi pausade en timme och sedan vandrade vi tillbaka till Björkliden den södra leden som var en snällare vandring med nästan inga uppförvandringar.

Men de sista 4 kilometerna så duggregnade det hela tiden. Vid sjutiden på kvällen kom vi tillbaka till stugan. Det hade börjat att skymma så tidigt eftersom det var så mulet ute!

Denna sista bild tycker jag passar in i måndagstemat Mörkertid hos Helene-Allt som är vackert.

~ av chralex på 2011/11/14.

4 svar to “Fortsättningen………………………………”

1. Hihi, länk fick du med… Vilken tur ni var ute på! Tjusiga bilder!

2. Det var en fin tur å følge med på.