2011 På vandring i Björkliden, Norrbotten dag 1 och 2

Min o mina vänner Paul och Tedds vandringsresa uppe i fjällen började den 10 september.

Denna vandring passar även in på fotoutmaningen hos Helene-allt som är vackert´s måndagstema Långt Borta!  Här är vi ca 185 mil hemifrån!! 🙂

Efter att ha åkt tåg från Laholm, bytat i Göteborg, för att sedan byta igen i Stockholm till nattåget till Björkliden i nästan 25 timmar så kom vi upp till Björkliden,som ligger mellan Kiruna och Narvik, var hösten kommen.

Det var så fantastiskt vackert och himlen var alldeles blå när vi kom dit söndagen den 11 september. Från vår stuga hade vi en fantastisk utsikt mot Lapporten och Torne Träsk.

Vi installerade oss och gick sedan ut på en liten vandringsrunda för att kolla läget. Vi gick först upp och tittade på golfbanan, där hittade vi såklart en geocache. Vår första i Norrbotten! 😀

Vi vandrade vidare upp på fjället en bit och tittade på Silverfallet. En vacker fjällbäck med alldeles klart och drickbart vatten från glaciärer längre upp på fjället.

Efter hand som vi gick kom vi längre upp mot fjällen. Där finns en bäck som har försvunnit rakt ner i berget och kommer upp ca 300-400 meter längre nerströms.

Bäckfåran är helt torrlagd däremellan! Otroligt konstigt, och detta har hänt i år!

Efter denna vackra eftermiddagsvandring gick vi ner till stugan och lagade en god middag och relaxade inför morgondagens vandringstur!

Så här vackert var det på kvällen med från vår stuga utöver Björklidens by och Torne Träsk.

~ av chralex på 2011/11/10.

4 svar to “2011 På vandring i Björkliden, Norrbotten dag 1 och 2”

1. Vad fint det ser ut!

2. Aldeles vakre bilder!!!

• Tack, där var så vacker natur däruppe så man längtar dit igen! 🙂 Jag vill besöka Norge också för där måste det vara fantastiskt vackert!