Snöbollepinglor!

Förra helgen var jag ute på promenad igen utmed ån. En vanlig promenad på samma gamla vanliga stig i samma gamla vanliga Smedjeåområde. Denna dag var det vackert väder med solsken och blå himmel. Härligt!

Jag gick och filosoferade ( äum heter det så? ) när jag plötsligt hörde ett pinglande ljud. Som om det vore massor med små pinglor överallt! Ett väldigt behagligt och skönt ljud som gör en så väldigt glad i magen och lite bubblig, precis som när man dricker champagne!  Det var en flock med snöbollefåglar! Åh vad söta de är! Alldeles betagen av deras pinglande ljud så försökte jag få dem på bild, men puh, det var inte lätt. De satt inte stilla alls!  Så håll tillgodo, detta var det bästa jag kunde prestera! 🙂

Jag letade upp i fågelboken att denna lilla söta fågel heter Stjärtmes! Den kan bli 10 år gammal och är 16 cm lång!

Lite längre fram på stigen fick vovven syn på något. Det prasslade till och Zac for i väg och ställde sig upp mot en ekstam. En liten brun gullig ekorre lekte tittut uppe i trädet 😀

Här är jag! Zac försökte förtvivlat klättra upp i trädet men tyngdlagen gjorde sitt bästa och talade om för stackars vovven att det går bara inte!  Hundar klättrar inte i träd!  Det tyckte ekorren var kul och retades med honom!

På vägen hem går man förbi ett vackert gammalt mossigt vägräcke! Tänk att ett vägräcke kan vara fint? !  😉

Jag tycker mycket om fåglar! Varje höst sätter jag upp vårt fågelbord, skaffar hem massor med solrosfröer och nötter, hänger ut ister och lägger ut torrt bröd till ”mina” småfåglar. Sen sitter jag och tittar på dem och bara ser hur bråttom de har att äta. Det är så rogivande att bara sitta där och kolla ut. Vi har blåmesar, talgoxar, grönfinkar, svartmes, pilfink, gråsparv, talltita, entita, nötväcka, domherre, hackspett, gröngöling, sidensvans, rödhake, fasaner och sen kommer givetvis kajor, skator, duvor och annat bröde! De stora fåglarna gillar jag inte, de jagar jag iväg. Visst är det konstigt men det är de små fåglarna som man gillar mest.

Vovven har fått en ny kompis. En kattkompis. Våra grannar skaffade sig en katt i våras, den heter Sötnos. Den är faktiskt jättesöt och hon o Zac gillar verkligen varandra! Hon brukar komma in till mig när jag är ute i trädgården och jaga räfsan när jag jobbar!

Men nu när jag har börjat mata mina fåglar så är hon inte alls lika söt! 😦   i lördags när jag kollade ut så låg hon på pass och vips så hade hon fångat en nötväcka! Jag kastade (!) ut genom dörren och skrek och gapade på henne, men hon bara försvann hem. Nu var hon allt otäckt olydig. Nästa gång jag ser henne lurpassa så ska hon få en spann vatten över sig :-W

~ av chralex på 2010/11/15.

4 svar to “Snöbollepinglor!”

  1. Oj, vad många fågelsorter du kan 🙂

    • Jag är nog rätt nördig på sånt! Jag gillar fåglar och blommor så därför slår jag gärna upp i böcker om dessa!

  2. Vilket mysigt inlägg! 😀 Fina bilder! ^_^

    • Tack! Vad kul att du gillade det. Visst var Zac o Sötnos söta ihop! Jag är riktigt fotosugen nu, hänger du med en dag på safari?

Kommentera

 
