Sista dagarna i september

Vi kände för att avsluta september genom att åka en runda till Skåne. En god vän hade berättat för mig om Måkläppen, som ligger ute på Skanör-Falsterbo och ska vara så härlig att besöka på hösten. Jag blev väldigt nyfiken på detta så vi lånade en husbil och tog några dagar semester och for iväg till Skåne.

Vi körde mindre vägar söderut och stannade först till utanför Veberöd, närmre bestämt Björnhult och hälsade på min brorson som jobbar där i en bergtäkt som maskinist. Det var kul att få se var han jobbar. Sedan körde vi till Falsterbo och ställde husbilen utanför campingen som hade stängt för säsongen. Det stod några husbilar till där så helt ensamma var vi inte. Vi tog en liten kvällspromenad ut till havet, solen var på väg ner så det blev mörkt ganska snabbt.

Dagen därpå packade vi fikakorgen och promenerade längs hela stranden bort till Måkläppen. Det låg många fina stenar på strandkanten och plötsligt fick jag syn på en bärnsten. Jippie så glad jag blev 😀 Det är den andra bärnstenen som jag hittat, förra var för två år sedan när vi också gjorde en liten sydskånetur. Vi traskade på och det var mycket människor som var ute och gick. Solen sken och det var jätteskönt.

Det var ganska långt att gå, så vi hann att bli riktigt fikasugna. När vi kom fram till sandrevlarna stod det en förbudskylt! 😦  Vi får inte gå ut på reveln för sälarna är väldigt blyga fram till den siste oktober! Då satte vi oss i en sanddyna och fikade istället!

Det kom flera fågelsträck utmed vattnet, men vi såg inga sälar. Maken påstod att han såg en säl igår kväll men det gjorde inte jag! Efter att ha suttit i dynan och solat nästippen promenerade vi tillbaka. Vi åt lite lunch och körde iväg till Smygehuk för att övernatta där en natt. Det var fortfarande solsken. Tänk så vackert vårt land är med hav och kuster, berg och dalar. Synd att man inte njuter mer av det. Jag har blivit helt såld på husbil, det är så praktiskt och lätt att bara sticka iväg några dagar hur som helst. Måste börja tippa på lotto!!

Det blåste ganska friska vindar som brusade så härligt i kvällssolen. Här var det många fåglar och människor som promenerade längs med strandkanten och hamnen. Utmed piren var det fågelkonferens!

Dagen därpå körde vi hemåt med mikrostopp lite här och var. Det har varit skönt och avkopplande att vara iväg några dagar bara så där!!

~ av chralex på 2010/10/03.

4 svar to “Sista dagarna i september”

1. Härligt! Ni kunde väl hälsat på oss på vägen åter, på östra sidan! Nästa helg är sista helgen!

• Det var faktiskt tanken att vi skulle åka om skåneostkusten , men vi hann inte med detta! Vi kommer en annan gång, var så säker, men det blir inte i år! 🙂

2. Vilka fantastiskt vackra bilder! Underbara färger! Och visst är det lätt att bli såld på husbilslivet 🙂

• Tack, det var trevligt att höra 🙂 Det är så bra när man kan ta med hunden ! Allt blir så mycket lättare och ingen behöver vara hundvakt. Vår hund älskar att få åka med och spana in alla nya platser och dofta på andra hunddofter! 😉