Rådjursjakt

Igår kväll var jag ute på jakt…..rådjursjakt.

Hade tänkt länge att jag ska gå ut och sitta på pass. Efter att ha gått en runda med vovven, så tog jag cykeln och drog iväg bort mot åkrarna. På ena sidan om mig hade jag ett jättestort majsfält och på andra ett vetefält. Jag gick in på en väg som var alldeles igenväxt med gräs och sly. Här kan man få se räv, illrar, gäss och rådjur om man har tur. Jag hann knappt tänka tanken innan jag fick syn på 4 rådjur som stod och betade i vetefältet! Äter de vete? Men vetet hade lagt sig och där växte det vackert saftigt grönt gräs. 

Oops tänkte jag och satte mig platt ner på marken, för de fick inte syn på mig för jag hade vinden mot mig! Häftigt! Jag ålade mig fram på marken (!) och smygtittade upp när jag närmade mig dem. Lyfte upp huvudet och klickade av några bilder. Nu är det så att jag inte är riktigt säker på hur jag ska ställa in kameran så det fick bära eller brista! Då fick ett rådjur nys på mig och började att ”skälla”. Ja, det skäller faktiskt! Tur att jag vet att det var dem jag hörde för annars hade jag kissat på mig av rädsla! 😉

De fick inte syn på mig så jag kunde fortsätta att ta bilder. Två rådjur drog sig ner i en dal och försvann från mig, men plötsligt hörde jag hur de närmande sig upp för backen. Jag blev alldeles darrig och pulsen slog i hundranittio! Så härligt att få se dem så nära. Geten hörde hur jag klickade av bilder i massor och skällde på mig och stirrade. De sprang en liten bit ifrån mig men var inte så himla rädda att de stack. Det var verkligen en upplevelse för en som är rädd för djur!

Dagen innan var jag ute och på promenad i byn. Det finns massor av vackra trollsländor i år! Tänk att de bara lever en liten kort stund. Tur att man inte är trollslända 🙂

~ av chralex på 2010/09/03.

2 svar to “Rådjursjakt”

  1. Det ensamma rådjuret är fint! Ja de andra med, men mest den..

Kommentera

 
