Norrlandsresan dag 7 och 8

Vi steg upp tidigt och kände att vi knappt ville lämna platsen. Men det var lite sämre väder idag så vi bestämde oss för att köra till Riksgränsen och vidare ut till Narvik. Det fanns många vackra vyer hela vägen och när vi kom in i Norge fanns det ”hyttor” överallt i bergen till skillnad mot i Sverige. Tydligen får svenskarna inte bygga små stugor hur som helst i fjällen!

Vi stannade vid en rastplats utmed vägen och jag gick av en bit och kom fram till denna vackra sjö som heter Loktajávri. Det var alldeles vindstilla och sjön låg spegelblank.

När vi körde till Narvik kom vi fram till orten Fagerjorda. Det var verkligen fagert där med utsikt över Rombaken. 🙂

Vi hade lite problem när vi kom tillbaka till Kiruna, för vi kunde knappt hitta vägen till Nikkaloukta. Vår gps ville inte säga var det låg så vi fick använda oss av den gamla hederliga vägkartan!  Utmed vägen till Nikkaloukta fick vi se den första renen på denna resan. Lustiga djur, som rätt var det är står mitt på vägen. Och inte flyttar de sig inte. Ortsborna kör som galningar och renarna springer framför som en zickzackande hare. 😀

Väl framme i Nikkaloukta så tog allmän väg slut och vi stannade på parkeringen och fixade lite kvällskäk! Solen lyste vackert ut över sjön Paittasjärvi. För första gången på denna resan fanns det gott om mygg! Det var stora som schäferhundar!:-( Vi kunde knappt vara ute och i alla fall inte stå stilla. Maken grillade kotlettskivor på en engångsgrill och försökte röka i hjäl dem. :-X  Men vi fick sitta inne och äta.

Här börjar vandringsleden mot Kebnekaise!

Nästa dag regnade det ute. Då skulle jag gå till Kebnekajse var det tänkt. Runt tiotiden började vandringen. Jag visste redan tidigare att det var ca 19 kilometer till fjällstationen och om man ville kunde man åka båt 6 kilometer av de 19. Maken och Zac följde med en bit in på stigen men de gav upp efter ca 500 meter för då var den nästan som en stenåker att gå på. Jag fick ta på mig regnkläder nästan efter en halvtimme och väl framme vid båtplatsen fanns det en kåta man kunde skula i och en där man kunde fika. Jag köpte en stor kanelbulle och en kopp kaffe och satt och väntade på att båten skulle åka. Hade 40 minuter på mig och inne i kåtan satt det fler som vandrade. Två killar visade bilder uppe från Kebnekajse. De hade haft vackert väder och var på väg tillbaka. Jag ställde lite frågor om vandringen och de undrade i sin tur om var min packning fanns! Packning, vilken packning? Jo, du… du ska väl inte vandra upp på toppen på samma dag eller? Jo, det var det ju tänkt! Ha ha, säger de….det orkar du inte på samma dag..du måste övernatta för när du kommer fram till fjällstationen så har du ca 1 mil kvar och då går det uppför! Aj aj aj…..jag hade missat detta! Jag trodde man var framme efter 19 km! Jaha tänkte jag…men jag går dit i alla fall och tittar upp på toppen. Jag som hade tänkt att ta den högsta geocachen i Sverige och göra min brorsa Thord avundsjuk. Det sket sig alltså! 😦

Det var en Nikkalouktabo som körde båten över sjön Láddjujávri. Jag undrade när sista båten skulle gå tillbaka och sa till honom att jag ville åka med då. Javisst sa han snällt, ska du tillbaka idag redan? Jo, det var ju så jag tänkt. Då sa han att han skulle vänta på mig och det kändes ju tryggt 🙂

Lite här och var fanns det spångar (spänger! 😉 ) som tog en över lite träskmarker. Det var ganska skönt att få gå en stund på dessa för annars var det nästan bara sten på stigen. Utmed leden finns det meditationsplats. Jag har läst någonstans att detta är en pilgrimsled. Vet inte riktigt vad det innebär eller vart leden slutar men här fanns i alla fall en plats utmed bergväggen som man kunde sitta ner och meditera. Nu hade det slutat regna och solen skymtade lite grann mellan molnen, men bara lite!

Här har jag äntligen kommit fram till fjällstationen och toppen till höger är själva Kebnekaises sydtopp. Den allra högsta toppen som är 2104 meter över havet. Detta berg minskar med åren så sakteliga av errosion. Namnet Kebnekaise är samiska och betyder grytberget. Fjällstationen var jättefin och där kan man övernatta, äta mat och bada bastu. Så skönt det hade varit nu! Men jag fick rasta och fika ungefär en halvtimme sedan började jag att gå tillbaka.

Utmed vandringen mötte jag en del människor och även lite fåglar. En del fåglar visade snällt upp sig men andra bara smet iväg så att jag inte hann att ta några bilder! Jag mötte tre killar som hade fått korn på en kungsfågel. De berättade att den flög framför dem länge och stannade på stigen och kikade. Typiskt, den visade sig inte för mig inte! 😦  Istället fick jag se blåhakar! De var väldigt fina!

Strax innan båtplatsen fick jag se en vacker vy mot Kebnekaise.

Fast från båtbryggan blev vyn över Kebnekaise ännu vackrare. Vilken storslagen natur här är! Synd bara att jag inte fick strålande vackert väder också! Fast solen gjorde ett tappert försök att ta sig igenom molnen.

Han som körde båten blev glad att se mig igen och sa att det var bra gjort att komma tillbaka på samma dag! Det var nog inte så många som gjorde denna galenskap så han tog bara hälften betalt för båtturen 😀

Nu var det inte så långt kvar till husbilen men jag var ju alldeles tvungen att stanna för att ta en bild på denna gulliga gulärla! Både herr och fru ville bli fotograferade för de följde med mej en bra bit på stigen. Men nu var det inte lätt att stanna för länge för myggorna blev riktigt besvärliga och de var nog jättehungriga för de satte sig överallt på mig! Usch jag fick nästan panik, de bet till och med igenom jeansen. Så det blev full fart hem. Jag kom tillbaka till husbilen klockan åtta på kvällen och där blev jag bjuden, efter en välförtjänt lång dusch, (mina skor fick inte vara inomhus, inte heller mina kläder så de åkte ut i bagaget i en plastpåse! 😉 på middag i husbilen. Denna natten sover jag nog jättebra!

~ av chralex på 2010/08/15.

2 svar to “Norrlandsresan dag 7 och 8”

  1. Fantastiska bilder, särskilt tomaten. Den leker man inte med.

Kommentera

 
