Norrlandsresan sjätte dagen

Vaknade upp till en vackert sjungade flugsnappare. Var finns den? Jag gick ut och letade och lyssnade till ljudet från henne. Hon lockade på mig, jag gick runt och till sist fick jag syn på henne i ena forsfåran som kom ut från en gammal kvarn. Där, där satt hon uppe på en gammal murken trädgren, vacker o liten, men oj, vad hon sjöng fint.

 Efter frukosten började vi vår färd mot Kiruna. När vi kom till Övertorneå körde vi över bron till Finland och där åkte vi vägen mot Polcirkeln. Tänk att vi är så långt norrut att vi korsar polcirkeln! Det är långt uppe då 🙂

I staden Pello körde vi tillbaka till Sverige! Puh! Vad skönt att vara hemma i vårt underbara land igen 🙂 Vi körde till Pajala, åkte förbi Lovikka ( vi stannade inte och köpte vantar och det ångrar jag nu! ) kom igenom Junosuando, Vittangi, Svappavaara och kom sen fram till Kiruna. Vi parkerade och gick runt och tittade på den stora vackra stavkyrkan och sedan ville vi se lite av centrum i Kiruna men se, det gick inte! För där var det festival och massor med folk som sprang runt, uppträde och kuligheter. Vi som bara skulle titta lite och köpa lite mat och åka vidare nästan direkt. Så det blev att handla lite mat utanför samhället och sen körde vi vidare mot Abisko.

Vilken hisnande känsla i magen jag fick när de snöklädda fjällen visade sig. Wow så vackert det var! Jag blev glad ända in i ryggraden. Satt i bilen och bara sa…åh..åh…så fint! 🙂 Vi gick av vid turistanläggningen i Abisko och frågade var man kunde se Lapporten. Flickan tittade lite frågande på oss och undrade från vilket håll vi kom? Ja, från Kiruna. Jaha, sa hon och log, då hade ni Lapporten i nacken då! Titta ut genom fönstret så får ni se den.  Lite förlägna undrade vi var vi kunde ställa husbilen och vad som var fint att se på. Vi fick lite uppgifter och kom överens om att vi kör till Björkliden. Det tog en halvtimme och sen satt vi på en grusplan och tittade på Lapporten.

Efter middagen gick vi upp på fjället och tittade. Jag hade stativet med mig (! 😉 )och tänkte ta lite bilder i skymningen. Jaha, vilken skymning? Solen går ju inte ner! Det var riktigt vackert däruppe. Klockan var ungefär halv 10 när vi kom upp på berget Louktacohkka. Det fanns fler människor som var där uppe och vandrade och hade läger.

Vill ni se bilderna lite större så bara klicka på dem!

Maken Leif o Zac har ”flugit”  (klättrat ! ) upp på ett stenblock och liknar Lejonkungen! Se vilken vacker utsikt mot Lapporten!

Zac o jag kastar snöbollar. Lustigt att det finns snö än, men här uppe åker man skidor ända fram till midsommar och liftarna är öppna ända tills dess! Cooolt.

Tänk att fjällsippor har pärlor! Men när jag nådde fram till pärlan så försvann den, precis som regnbågen!

Denna fågel blev ursinnig på oss när vi kom gåendes. Den nästan attackerade Zac. Den var väldigt vacker och hade långa stjärtpennor. Som ni kanske kan se så blev jag helt betagen av denna natur och hit kommer jag att återvända och vandra lite mer. Nån som vill hänga med så säj bara till, jag vill gärna ha sällskap! 🙂

Jag lyckades hitta denna fjällpipare till sist. Den varnade hela tiden och det är knappt så den syns i vegetationen.

Det var jättelätt att gå här. Fina stigar och inga snår, solen sken trots att klockan var halv 11 på kvällen och det var så underbart skönt häruppe! En fjällbäck plaskade nedför backarna och vattnet var alldeles genomskinligt. Stenarna under var alldeles ljusgrå och vattnet var iskallt o smakade gott! Bäcken kallades Silverfallet men heter i vardagligt tal Rakkasjohka. (ni får rätta mig om jag har fel)

Nu är klockan halv 12 och fortfarande är det så ljust och härligt ute! Vi är på väg tillbaka ner till husbilen men det är knappt att man vill slita sig från denna plats! Förvånandsvärt nog så ville maken gå tillbaka för att han frös!!! Han som normalt aldrig fryser, men klart som dan, det fanns ju snö här och han hade bara shorts och linne på sig!

~ av chralex på 2010/08/09.

5 svar to “Norrlandsresan sjätte dagen”

  1. Såg ni inga björnar?
    Pärlan var fin…

    • Nej vi såg inga björnar inte heller älgar! Men några renar kom springande framför bilen några gånger, det var allt! Det var underbart fint uppe i Abisko! Det är värt en resa dit:-)

  2. Hej Christel, jag skulle gärna vilja använda din bild av Lapporten för en presentation som också visas på nätet för en . Kan du auktorisera det? Vi sätter gärna ditt namn som signatur. Det gäller ett projekt som visar Sveriges vackra natur, jag tror nog du kommer att gilla det. Du får gärna mer information.
    mvh
    Mario Hytten

Kommentera

 
