Norrlandsresan fjärde och femte dagen…

Uppe på Skuleberget med utsikt över Näskefjärden

Vi blev väckta vid halv 8 för då var frukosten serverad. Härligt med färdig frukost! Peter var på väg till jobbet och vi ville gärna komma iväg tidigt. Vi tog avsked och körde norrut mot Skuleberget. För att lättast ta sig upp på toppen åkte jag linbana. Maken och vovven stannade nere på låg mark och promenerade medan jag åkte upp och tittade på utsikten. Det var lite mulet men det var vackert ändå! Det blev lunchdags när jag kom ned från berget och när det var gjort så körde vi genom Örnsköldsvik och Nordmaling. Vi stannade till i Umeå och åt en glass och såg på björkarna. Det fanns många björkar där precis som det var sagt! 🙂 Denna dagen körde vi inte lika långt utan stannade på campingen i Skellefteå och tog det lugnt.

Nästa dag stannade vi för första gången vid Jävregårdens Fyr. En väldigt vacker rastplats med utsikt över Jävrefjärden. De sålde rökt fisk där och det luktade verkligen riktigt gott! 😛

Zac på doftsafari vid Jävregårdens fyr.

Tanken var att vi skulle hälsa på min kusin i Luleå!  Han är polis där. Jag hade inte på något vis kunnat få tag i hans adress och därför körde vi in till polisstationen i Luleå och frågade efter honom där! 😀  Nu var det så att han var inte inne och svarade inte på sin mobiltelefon. Synd, nu när vi ändå var här, men vad kunde vi göra?  Inget så vi körde vidare på vår färd norrut.

Sverige har 14 världsarv. Nu var vi vid en och givetvis måste man titta på detta. I Luleå ligger en by som heter Gammelstaden och där finns en väldigt vacker och unik kyrkby. Förr i tiden gick man i kyrkan varje söndag. Många bodde långt borta från kyrkan så därför blev de tvungna att övernatta vid kyrkan och då byggdes det upp massor av små röda hus runt kyrkan. Vilken vacker miljö! Värt ett besök, verkligen! 🙂

Kyrkstaden i Gammelstad i Luleå.

När Zac o jag gick runt kyrkan flög det massor av backsvalor runt omkring oss. Då fick jag syn på att de hade bon i muren. Så vackra och smäckra de är! Det ser ut som de har sminkat sig med mascara runt ögonen! 😉

Backsvala i Gammelstad kyrkas mur

Det blev lättlunch vid kyrkan och sedan körde vi förbi Råneå, Töre, Kalix, Sangis och Nikkala för att komma till Haparanda! Och då var vi bara alldeles tvungna att köra över Torne Älv för att komma till Finland! Så nu har jag varit i Finland också! Ungefär 50 meter in i landet! Så det så! 🙂 Dessutom har Haparanda nästan likadant vattentorn som Laholm. Så åk dit och kolla, vet ja! 😉

Haparanda hamn i Nikkala. Så härligt piren bryter av havet!

Vi stannade inte så länge i Haparanda utan fortsatte 1,5 mil norrut till Kukkolaforsen. Där åt vi middag bestående av en flock nypäror och rökt nyfångad sik! Det var underbart gott! Vi promenerade utmed forsen och såg på hur några på andra sidan älven fångade sik med jättelånga håvar. Det såg kul ut!

Sikhåvning i Kukkolaforsen, Torne Älv

Kukkolaforsen

~ av chralex på 2010/08/05.

2 svar to “Norrlandsresan fjärde och femte dagen…”

1. Vad underbart det ser ut.. Den sista bilden ser nästan overklig ut men otroligt vacker.. =)

2. Väntar spänt på 6:e dagen….