Norrland

Vad är egentligen Norrland? Var ligger det? Ligger det i Dalarna eller i Umeå? Dalmasarna säger att de inte bor i Norrland!

Jag har inte varit längre norrut än dessa orter och platser, så Norrland är för mig kalfjäll och snö, kallt och fullt med myggor. Och väldigt långt mellan byarna. Så har ialla fall andra sagt till mig! Maken har varit i Norrland för massor av år sedan och berättade om solen som aldrig går ner! Dit vill jag också åka!

Efter att ha längtat efter att se Norrland i flera år så bestämde vi oss för att göra en resa upp dit. Vi hyrde en husbil av makens broder som jobbar med försäljning av husbilar. Efter lite funderingar och diskussioner om vad vi vill se så gav vi oss norrut på söndagen efter midsommar.

Första dagens resa började med första stopp vid Fjärås Bräcka. En vacker upphöjning som landisen fixade för massor av år sedan där man kan se långt ut till havet över Kungsbackaslätten.Väldigt vacker plats.

Den första platsen som jag ville besöka var Melltorps Kvarn som ligger i närheten av Hyssna. Denna plats hade jag fått nys på genom en ny liten hobby som jag skaffat utöver fotografering. Det är Geocaching. Man ska leta upp en gömd ”skatt” som människor har placerat ut vid olika spännande platser och satt ut GPS koordinater så att man kan leta upp dem. ( Är du nyfiken så kolla Geocaching.se)  En sådan skulle finnas vid kvarnen nånstans! Jag hittade inte den för det fanns så mycket människor som satt där och fikade.

 

Istället hittade jag flera underbart blå jungfrusländor i kanalen som jag försökte få tag på i bild. Dessa små liv var svårflörtade för de satt inte stilla mer än ett par sekunder i taget. Men vackra är de och vattenfallet och fikabrödet i cafeét smakade underbart.

Efter den sköna pausen körde vi mot Lidköping och ut på Kållandsö och tittade på det vackra Läckö Slott. Vädret var helt underbart och kvällen var ljum och spridde ett härligt ljus över Vänern och slottet.

Vi åt middag vid slottet (i husbilen såklart! Vi campar ju:-)  och när natten började att träda in hade vi nått Sjötorp. Där Göta Kanal rinner ut i Vänern.

~ av chralex på 2010/07/24.

4 svar to “Norrland”

  1. Haaalllåååå! Du har ju helt fel jobb! Du skall ju vara fotograf eller författare. Mattias Klum släng dig i väggen för här kommer Christel Sigurdsson.

  2. Detta klarar du ju galant, (blogga alltså) och underbara bilder som vanligt!

Kommentera

 
